Friday 1 June 2012

Tiada sudahnya kasih- Episod terakhir



Aku tutup pintu hati aku rapat-rapat untuk kau.
Selama aku berhidup, cukup sudah aku diluka,
Aku sudah puas dengan belati-belati kecil yang kau hiris setiap genap ruang hati aku,
Kau selalu ingat, aku akan terus mengalah kerana aku selalu dan teramat cinta akan kau,
Jangan kau lupa, aku juga lahir sebagai manusia yang tiada sempurna,
Setabah aku pun, aku masih mahu bergelar manusia bermaruah,
Yang mampu berhidup sendiri,
Tanpa kau, manusia yang tiada pernah tahu apa itu erti jujur,

Sudahlah,
Aku tinggalkan kau dengan lambaian terakhir ini,
Kalau satu hari nanti kau ternampak aku,
Kau anggap saja yang aku ini umpama angin yang sedang berlalu,
Hanya terasa di lapisan kulit,
Bukan dari sudut hati yang cebisannya kau pernah bagi dulu.

Aku cukup-cukup perlu jalani hidup walaupun tanpa kau.
Kerana aku masih ada mereka-mereka yang lain,
lebih penting dari terus menunggu kau yang datang dan perginya sesuka hati.


Ikhlas dari hati kecil,

Adelene

** Adli terduduk. Menyandar tidak bermaya. Katanya,"'kalaulah saja aku tidak mensia-siakan dia, sudah tentu aku sudah bahagia di sisinya,". Dia menutup dengan lemah cebisan kertas putih yang terselit di dalam kad jemputan perkahwinan Adelene. Matanya mulai basah. Dipejamnya erat-erat, beribu penyesalan bergumpal-gumpal di dalam dirinya. Betapa menyesalnya dia membiarkan Adelene. Dan sekarang, apa yang dikejarnya tidak dapat, yang dikendongnya berciciran. Dia sedang merasa betapa sakitnya hati dan merananya jiwa bila dia diperlaku sebagaimana dia memperlakukan Adelene. Dia buta. Buta semuanya.

** Tamat**



No comments:

Post a Comment

Moga rezeki ini tiada hentinya